Boligguide – FAQ om bolighandel
Spar penge ved selvsalg
Det er meget populært blandt danskere at foretage et selvsalg af sin bolig. Fordelene er da heller ikke til at overse, da du kan spare mange tusinde kroner. Samtidig har det aldrig været nemmere at sælge sin bolig selv, da du kan annoncere for din bolig online.
Brug BoligEkstra.dk som boligguide
Hvad er en salgsopstilling?
Ejendomsmægleren præsenterer boligen gennem en salgsopstilling.
Salgsopstillingen vil oftest indeholde en beskrivelse af ejendommen,
fotografier af ejendommen og en plantegning. Derudover indeholder
salgsopstillingen oplysninger om arealer, forbrug af vand, varme og el,
forslag til finansiering af købet, offentlige registreringer etc.
Salgsopstillingen indgår som en del af købsaftalen. Sælger er således
bundet af de forhold, der beskrives i salgsopstillingen.
Et eksempel kunne være, at sælger i salgsopstillingen har givet udtryk
for, at der med boligen medfølger et gyngestativ. Sælger vil herefter ikke
have opfyldt købsaftalen, såfremt ejendommen overdrages uden gyngestativet.
Dette heller ikke selvom gyngestativet ikke fremgår direkte af selve købsaftalen.
Hvad er en købsaftale?
En købsaftale er en juridisk kontrakt mellem sælger og køber om køb af
ejendommen. Det er som udgangspunkt sælgers ejendomsmægler, der udarbejder købsaftalen.
Aftalen indeholder blandt andet købers og sælgers navne, overtagelsesdag,
priser og tidsfrister. Derudover indeholder den øvrige individuelle vilkår,
som er aftalt mellem køber og sælger. Købsaftalens formål er at tydeliggøre
betingelserne for salg eller køb af ejendommen.
Læs
mere om købsaftalen her.
Hvad er en ejendomsdatarapport?
En ejendomsdatarapport er et system, der indsamler ca. 50 forskellige
oplysninger om en ejendom og bruges typisk ved ejendomshandel. Det kan være
en god idé at indhente en ejendomsdatarapport, inden man køber en bolig. På
den måde får man adgang til de vigtigste oplysninger om boligen.
Hvad er tinglysning?
Tinglysning er en offentlig registrering af rettigheder, som eksempelvis
ejendomsret, retsforfølgning, pant mv. Det er altså en betegnelse for, at
noget er gyldigt, og er dermed en sikringsakt for rettighedshaveren.
Rettighedshaveren sikrer dermed sine rettigheder mod andre rettigheder, som
bliver stiftet efterfølgende, og som strider mod ens egne rettigheder.
Rettigheder over fast ejendom skal tinglyses for at være gyldige mod andre
rettigheder eller aftaler om ejendommen og retsforfølgning.
Ejendomsforbehold
eller pant i motorkøre er andre eksempler på rettigheder, der skal tinglyses
for at være gyldige mod aftaler og retsforfølgning.
Digital tinglysning af rettigheder over fast ejendom, herunder oplysninger
om ejerskab af ejendommen, blev indført i Danmark i 2009, som det første
land i verden med denne digitale løsning. På www.tinglysning.dk
er det derfor muligt at registrere forskellige oplysninger om ejendomme,
ejerforhold eller pantsætning.
Hvad betyder berigtigelse af bolighandel?
En berigtigelse dækker over at gennemføre en handel i
overensstemmelse med de vilkår, parterne har skrevet under på i købsaftalen.
I forbindelse med indgåelse af en købsaftale, vil det typisk blive
aftalt, at køber deponerer en udbetaling til sælgers pengeinstitut eller
ejendomsmægleren. Udbetalingen udgør som oftest 5 % af købesummen. Samtidig
vil købers pengeinstitut stille en bankgaranti for den resterende del af købesummen. Bankgarantien erstattes af en kontant deponering
på overtagelsesdagen. På denne måde kan sælger sikre sig at modtage den
aftalte betaling. Ved tinglysning af skødet overgår den fulde
ejendomsret over ejendommen til køber.
Der er frist for udarbejdelse af refusionsopgørelse senest 30 dage efter
overtagelsesdagen (se under refusionsopgørelse).
Købesummen vil blive frigivet fra sælgers bank til sælger, når skødet
er tinglyst uden anmærkninger (sælgers gamle lån). Parternes
pengeinstitutter er som oftest en lille måneds tid om at koordinere
aflysningen/tinglysningen af lån.
Når disse trin er udført, er handlen berigtiget, og handlen er således
gennemført.
Hvad er fejl og mangler?
En bolig kan, i forbindelse med en bolighandel,
have forskellige fejl og mangler, som er de forhold, der gør boligen ringere,
end hvad køber med rimelighed, kan forvente.
Skjulte fejl og mangler kan betegnes, som de forhold, der eventuelt
opdages, efter køber overtager en bolig. Det kan være skader, som hverken sælger,
ejendomsmægler, energimærket eller tilstandsrapporten har oplyst noget om,
og som ofte kræver destruktive indgreb for at kunne konstateres. Det kan også
være skader, som ikke er kommet til syne ved risikoens overgang.
Som udgangspunkt er det sælger, der har mangelansvaret på ejendommen i 10
år efter overdragelsen. Hvis sælger vil frigøres for dette ansvar, skal
denne, inden køber skriver under på købsaftalen;
- Fremlægger et tilbud på ejerskifteforsikring for køber
- Fremlægge en tilstandsrapport og en elinstallationsrapport for køber
- Give køber et skriftlig tilsagn til, at han/hun vil betale halvdelen af
forsikringspræmien på den tilbudte forsikring
- Informere køber om, at det almindelige mangelansvar bortfalder
Når køber får udleveret tilstandsrapporten inden indgåelse af
bolighandlen, er køber dermed blevet bekendt med de forhold, der er beskrevet
i rapporten. Derfor kan køber ikke rejse erstatningskrav mod sælger, da køber
som sagt allerede er bekendt med skaderne.
Det kan svært at bedømme hvad der er en mangel. En mangel kan eksempelvis
være, at sælger eller ejendomsmægler har ”glemt” at fortælle, at der
skal bygges en vej tæt ved boligen i den nærmeste fremtid. Køber havde måske
købt boligen, fordi der i salgsannoncen stod ”beliggende i rolige
omgivelser”. Støj er ikke rolige omgivelser, og det vil derfor være en
mangel ved boligen. Omvendt er et nedslidt tag, der skal udskiftes, ikke en
mangel, hvis tagets stand svarer til dets alder. I disse situationer må man
derfor tage udgangspunkt i, hvad der er oplyst og aftalt under købet, og hvad
man kan forvente i forhold til oplysningerne om boligen alder og stand.
Hvad er et debitorskifte?
Et debitorskifte sker, når en ejendom skifter ejer. Ved
ejerskifte af en ejendom er det nødvendigt at foretage et debitor- og
kreditorskifte. Derved står den nye ejer af ejendommen angivet som låntager
i forhold til ejerforeningens underpantsætning.
Når du køber en ejerlejlighed, skal der som oftest stilles sikkerhed til
ejerforeningen. Dette kan bestå af enten et tinglyst ejerpantebrev, skadesløsbrev
eller tinglyste vedtægter. Er der tale om et ejerpantebrev, skal der
foretages et debitorskifte af ejerpantebrevet. Det kan ske, at der også skal
foretages forhøjelse eller aflysning.
Hvad betyder mortifikation?
Kort fortalt er mortifikation en betegnelse for de forhold, der gør, at et
dokument ikke længere er gyldigt. Hvis en ejer af et pantebrev eksempelvis
har mistet eller ødelagt det, kan denne ved dom få pantebrevet mortificeret.
Det betyder, at pantebrevet erklæres for ”dødt” eller ”magtesløst”.
Du kan få udstedt et erstatningsdokument, der er et bevis for din
rettighed, ved at bruge din mortifikationsdom, hvis du ønsker, at din
rettighed stadig skal være gældende. Du får altså udstedt et nyt
pantebrev, som erstatter det gamle.
Da det mortificerede pantebrev ikke længere er gyldigt, efter du har fået
udstedt et nyt pantebrev, kan du ikke længere bruge det. Selv hvis du finder
det gamle dokument igen, kan du ikke benytte dig af det. Du skal dermed bruge
det nye pantebrev, hvis du eksempelvis vil optage lån i din ejendom eller i
forbindelse med salg af din bolig.
Hvad er en skifteretsattest?
Hvis en ejendoms ejer er gået bort, udsteder Skifteretten en
skifteretsattest, som er et juridisk dokument, der sikrer, at ejendommen af
den afdøde overgår til de retmæssige arvinger. Det er arvingernes bevis på,
at de i fællesskab kan råde over den afdødes ejendom.
En skifteretsattest er nødvendig, hvis arvingerne vil råde over den afdødes
ejendele, og der skal i den sammenhæng tages kontakt til Skifteretten, som
udsteder skifteretsattesten. Disse skifteretsattester er gratis. Uden en
skifteretsattest må der ikke rådes over afdødes ejendele.
Det betyder blandt andet, at arvingerne ikke må fjerne ejendele, såsom møbler,
fra afdødes bolig, bruge af afdødes kontanter eller hæve penge på afdødes
konto. Dog kan Skifteretten tillade, at den afdødes bolig ryddes, hvis der er
enighed med arvingerne omkring det.
Hvad er et forældrekøb?
Når forældre køber en bolig med det formål om at leje boligen ud til
deres børn, kaldes det for et forældrekøb. Et forældrekøb kan i visse
tilfælde betale sig, eksempelvis hvis et barn skal til at studere, da det kan
være svært for unge mennesker at finde en egnet bolig, mens de studerer.
Forældrene kan ved hjælp at et forældrekøb sikre, at deres barn får en
god studiebolig og ordentlige forhold og samtidig kan det give en god start på
boligmarkedet for barnet. Det er særligt i de store studiebyer som Aarhus
eller København, at unge mennesker kan have svært ved at finde en egnet
bolig.
Hvad er en entreprisekontrakt?
En entreprisekontrakt er en kontrakt mellem en bygherre og en
eller flere entreprenører i forbindelse med byggeri- eller anlægsarbejde.
Det kunne eksempelvis være i forbindelse med opførelsen af et hus eller en
tilbygning.
Så snart entreprisekontrakten er indgået, forpligter entreprenørerne sig
til at udføre hovedentreprisen eller dele af den. Regelsættet AB 92 er et sæt
standardvilkår, som typisk anvendes i forbindelse med entreprisekontrakter.
Der findes flere former for entreprisekontrakter, som kan variere i
indhold, alt efter hvilket arbejde, der ønskes udført. Uanset om det drejer
sig om private byggerier eller erhvervsbyggerier, er en entreprisekontrakt
vigtig for arbejdets udførelse.
Det er vigtigt for begge parter at kende deres pligter og rettigheder i
forbindelse med byggeri- eller anlægsarbejde. Ved hjælp af en
entreprisekontrakt kender begge parter dermed deres stilling i eventuelle
konflikter, da alle vilkår står udførligt på skrift i kontrakten. Det
viser igen vigtigheden af at få alle aftaler og lign. på skrift.
Hvad er et selvsalg?
Ønsker du at sælge din bolig selv uden hjælp fra en mægler, kan du
benytte dig af selvsalg. En af fordelene ved selvsalg er, at du kan spare
mange penge, da du dermed undgår at betale salær til ejendomsmægleren. Dog
skal du være opmærksom på, at du nu skal overtage de opgaver, som ejendomsmægleren
normalt skulle have varetaget. Du skal f.eks. selv fremvise boligen til
interesserede købere og aftale med dem, hvornår det passer alle parter at
vise boligen frem.
En af ulemperne ved ikke at have en ejendomsmægler er dog, at du ikke har
et stort kundekartotek, og du må derfor finde andre måder at nå dine
potentielle købere på. Du kan bl.a. markedsføre din bolig online ved at
annoncere på forskellige selvsalgs-sites eller fortælle venner og bekendte
om dit boligsalg
og dermed udnytte dit netværk.
Hvis du benytter dig af et selvsalg, kan det være en god idé at kontakte
en boligadvokat, der kan klare alt papirarbejdet for dig, så du kan bruge
tiden på at sælge huset.
Hvad koster en boligadvokat?
Det kan variere meget i pris, når man vil benytte sig af en boligadvokat.
Prisen for en boligadvokat kommer an på flere ting, bl.a. graden af service,
landsdel mv.
BoligEkstra´s anbefalede boligadvokater ligger alle til en fast pris og alle priserne er
inklusive moms. Dermed får du et komplet overblik over dine omkostninger til
din boligadvokat. Prisen kan dog ændre sig, hvis du på et senere tidspunkt
skal køre en mere kompliceret sag, eksempelvis en fejl og mangler-sag. I
dette tilfælde vil prisen afhænge af sagens forhold og omfang.
Se en liste af vores anbefalede boligadvokater i dit område
Hvad er en ejendomsvurdering?
Man har som sælger selvsagt ikke nogen interesse i at sælge sin ejendom
for billigt. Samtidig er det ikke i sælgers interesse at sætte prisen så højt,
at den ikke bliver solgt. Det kan derfor være en god idé at få lavet
uforpligtende vurderinger af flere ejendomsmæglere uafhængigt af hinanden. Således
har man mulighed for at danne sig et overblik over, hvad man kan forvente at sælge
sin ejendom for på et særdeles oplyst grundlag.
Uanset hvilken udbudspris man måtte bestemme sig for, kan man frit hæve
eller sænke denne indtil ejendommen er solgt. Man er altså ikke bundet af
sin udbudspris.
Den vurdering man får udarbejdet på sin ejendom af en ejendomsmægler, er
ikke nødvendigvis overensstemmende med den offentlige ejendomsvurdering.
Disse har altså, som udgangspunkt, ikke nogen sammenhæng.
Hvad er en budrunde?
Man kan som sælger vælge at sende sin bolig i en budrunde (ved salg
gennem mægler også kendt som licitation), såfremt der er flere potentielle
købere.
Sælger er ikke bundet af reglerne for licitationssalg, hvis boligen sælges
privat.
De potentielle købere vil således have mulighed for at afgive bud på
boligen, hvorefter man som sælger kan tage stilling til buddene.
Sælger er ved en budrunde ikke forpligtet til at tage imod noget tilbud. Sælger
er ej heller forpligtet til at takke ja til højestbydende og kan således vælge
at sige ja til et lavere bud, uanset hvilket grundlag denne måtte have for
dette valg.
Køber skal være opmærksom på, at denne bliver forpligtet af et afgivet
tilbud i en budrunde, såfremt sælger accepterer buddet. Køber skal derfor
have adgang til at gennemgå ejendommen med en byggesagkyndig, inden buddet
afgives.
Hvad er en boligfremvisning?
Såfremt køber er interesseret i en ejendom, vil denne ofte efterspørge
en fremvisning af boligen.
Ved en sådan fremvisning kan køber danne sig et indtryk af boligen på et
helt andet niveau, end det er muligt gennem annoncer, via ejendomsmægleren
eller lignende.
Fremvisningen er købers første indtryk af boligen, og det er således af
stor betydning, at dette første indtryk er positivt. Det kan derfor være en
rigtig god idé at rydde op, slå græs, rydde indkørslen, støve af, vaske
op etc.
Fremvisningen kan ske ved, at sælger selv viser boligen frem, men den kan
også overlades til ejendomsmægler eller anden rådgiver. Det kan være
fornuftigt at overlade fremvisningen til sin rådgiver, da denne har erfaring
på området og samtidig er i stand til at imødegå kritikpunkter
professionelt.
Såfremt man ønsker det, kan man holde et åbent hus arrangement. På den
måde kan man give potentielle købere mulighed for en mindre formel
fremvisning.
En potentiel køber, der ikke umiddelbart er interesseret nok til at komme
til en reel fremvisning, vil i nogle tilfælde finde et åbent hus arrangement
interessant og har således mulighed for at blive positivt overrasket.
Hvad er en prisforhandling?
Selvom man som sælger har fastsat en købesum på baggrund af én eller
flere vurderinger, er det ikke en selvfølge, at ejendommen sælges til denne
pris.
Køber vil ofte forhandle om prisen i håb om at erhverve boligen
billigere.
Det er derfor vigtigt, som sælger at gøre sig klart, om man er villig til
at forhandle i forhold til den pris man har sat ejendommen til salg for, og i
givet fald, hvor meget.
Hvad er en ejerskifteforsikring?
En ejerskifteforsikring er en forsikring, der kan tegnes i forbindelse med
erhvervelse af fast ejendom.
Forsikringen vil sikre både køber og sælger, såfremt der er fejl og
mangler, der ikke er noteret i tilstandsrapporten eller
elinstallationsrapporten.
Det er derfor en forudsætning for tegning af ejerskifteforsikring, at der
er udarbejdet både en tilstandsrapport og en elinstallationsrapport forud for
købsaftalens underskrivelse.
Ejerskifteforsikring skal være tegnet pr. overtagelsesdagen/
dispositionsdagen (hvis denne ligger tidligere end overtagelsesdagen) for at være
gyldig. Ejerskifteforsikring kan ikke tegnes efter at køber har opnået
disposition over ejendommen.
Tilbud på ejerskifteforsikring udarbejdes sjældent på ejerlejligheder,
da der sjældent udarbejdes tilstandsrapport for en ejerlejlighed. Som
konsekvens heraf, kan sælger ikke frigøre sig for sit 10-årige
mangelsansvar, og køber kan ikke tegne ejerskifteforsikring.
Hvad er et el-eftersyn?
Elinstallationsrapporten er i dag en del af Huseftersynsordningen
Ved et el-eftersyn gennemgås ejendommen af en uafhængig autoriseret
elinstallatør. Denne gennemgang resulterer i en uvildig
elinstallationsrapport, hvoraf det fremgår, hvorvidt boligens
elinstallationer er funktionsdygtige, om installationerne er i
overensstemmelse med lovgivningen på området og hvilken stand
installationerne i det hele taget er i.
I elinstallationsrapporten kan der gives seks karakterer. Disse karakterer
udtrykker installationernes lovlighed og funktionsdygtig:
IB – Ingen bemærkninger
K0– Praktisk eller kosmetisk mangel
K1 – Ulovligt forhold, som ikke umiddelbart er
farligt, og som ikke påvirker funktionsdygtigheden
K2 – Ulovligt forhold, som på længere sigt kan
indebære risiko for personskade eller brand og/eller manglende eller
mangelfuld funktionsdygtighed i en mindre og afgrænset del af installationen
K3 – Ulovligt forhold, som umiddelbart eller på
kort sigt kan indebære risiko for personskade eller brand og/eller manglende
eller mangelfuld funktionsdygtighed i en væsentlig eller omfattende del af
installationen
UN – Bør undersøges nærmere
Hvad er huseftersynsordningen?
Sælger har som udgangspunkt et 10-årigt mangelsansvar i forbindelse med salg
af fast ejendom. Dette mangelsansvar kan sælger frigøre sig for, såfremt
denne:
fremlægger en tilstandsrapport og en elinstallationsrapport for køber
fremlægger et tilbud på ejerskifteforsikring for køber*
give køber tilsagn om at ville betale halvdelen af præmien på den
tilbudte forsikring
informerer køber om, at det almindelige mangelsansvar bortfalder.
Det står køber frit for at vælge et andet forsikringsselskab. Sælger er
fortsat forpligtet til at betale et beløb, der svarer til halvdelen af det
tilbud han selv fremlagde. Såfremt sælger har fremlagt mere end ét tilbud,
refunderer sælger halvdelen af det billigste tilbud.
Det er vigtigt at notere sig, at sælger ikke fritages for det 10-årige
mangelsansvar, såfremt ovenstående ikke fremlægges for køber inden købstilbuddet.
Tilstands- og elinstallationsrapport samt ejerskifteforsikring skal ligeledes
være indhentet og bekostet af sælger, for at sælger kan fritages for det
10-årige mangelsansvar.
Hvad er et energimærke?
Energimærkning er som udgangspunkt lovpligtigt. En bolig der sælges skal
således have et gyldigt energimærke, der synliggør bygningens energiforbrug
og angiver muligheder for at forbedre bygningens energimæssige tilstand.
Undtaget heraf kan eksempelvis være ejendomme, der er under 60 m2. Køber vil
således altid have klarhed omkring husets energiforbrug.
Såfremt sælger ikke har fået foretaget energimærkningen, har køber ret
til at få denne lavet på sælgers regning. Hvis handlen vedrører en
ejerlejlighed, bekoster foreningen, efter påkrav, derimod udgiften til
udarbejdelsen af energimærket.
Udarbejdelsen af energimærket sker ofte i forbindelse med udfærdigelsen
af tilstandsrapporten, typisk for at kunne opnå en besparelse, idet den
byggesagkyndige ofte tilbyder mængderabat.
Energimærkningen skal, ligesom tilstandsrapporten, laves på hele ejendommen
– også selvom salget vedrører en ejerlejlighed.
Et energimærke kan være gyldigt i 5, 7 eller 10 år, alt efter hvornår
energimærket er udstedt, medmindre boligen er undergået ændringer, der har
påvirket ejendommens energiforbrug i væsentligt omfang.
Hvad er indfrielse af lån?
Parternes pengeinstitutter koordinerer aflysningen/tinglysningen af
lån.
Såfremt sælger har fået tinglyst lån på ejendommen, skal disse
indfries og aflyses, hvis lånene ikke skal overtages af køber.
Lån på ejendommen, der ikke er indfriet og aflyst, vil optræde som anmærkninger
på skødet. Det er en betingelse for købesummens frigivelse til sælger, at skødet er
anmærkningsfrit. Der forløber som oftest en lille måneds tid fra
overtagelsesdagen, førend parternes pengeinstitutter har koordineret
aflysningen og tinglysningen af lån. Herefter kan købesummen således
frigives til sælger.
Hvad er en jordforureningsattest?
Det er højst relevant for køber at vide om grunden, hvorpå ejendommen
ligger, er forurenet. Oplysninger vedrørende sådanne forhold skulle
tidligere indhentes gennem regionen.
Offentligheden får nu adgang til oplysninger om jordforurening i Danmark
via jordforureningsattester. Disse findes hos Danmarks Miljøportal, hvortil
de offentlige myndigheder har indberettet data om natur og miljø.
Borgere i Danmark har mulighed for tilgå jordforureningsattester på
www.miljoportal.dk, således at man nu ikke længere behøver at kontakte
regionerne for at klarlægge en ejendoms forureningsmæssige tilstand.
Hvad er et matrikelkort?
Alle ejendomme i Danmark (med meget få undtagelser) har en matrikel.
Det vil sige, at enhver ejendom kan identificeres ved et ejerlav og et
matrikelnummer.
De registrerede matrikler, skel og vejrettigheder fremgår af matrikelkortet,
der er et digitalt, juridisk kortværk.
Af matrikelkortet fremgår også fredskovsbelagte arealer, forurenede
arealer, strandbeskyttelses- og klitfredningszoner.
Der findes også et ejerlejlighedskort, der viser de enkelte
ejerlejligheders areal.
Hvad er et pantebrev?
Et pantebrev er et juridisk dokument, som er bevis på, at ejeren af en
ejendom stiller sikkerhed overfor en långiver, f.eks. realkreditinstitut
eller en bank. Det er altså et lån, som er ydet mod sikkerhed i fast
ejendom. Långiveren bliver dermed panthaver.
Hvad er en tilstandsrapport?
En tilstandsrapport er et udtryk for en professionel og neutral gennemgang
af ejendommens fysiske tilstand, der udarbejdes ved størstedelen af danske
ejendomshandler.
Målet med tilstandsrapporten er at informere køber om de fejl og skader,
der er på ejendommen. Tilstandsrapporten er samtidig en forudsætning for at
indhente et ejerskifteforsikringstilbud.
Det er frivilligt for sælger, om denne vil have lavet en tilstandsrapport,
men det er ofte anbefalelsesværdigt, idet tilstandsrapporten er en betingelse
for at kunne frigøre sig for sit 10-årige mangelsansvar ved samtidig at
tilbyde en ejerskifteforsikring (se ligeledes under
”Huseftersynsordningen”).
Tilstandsrapporter kan i princippet ske på både lejligheder, huse og
sommerhuse. Dog sker det sjældent på ejerlejligheder, idet hele fællesejet
samtidig skal vurderes, hvilket ofte er meget dyrt.
I tilstandsrapporten kan der gives seks karakterer. Disse karakterer
angiver, hvor alvorlig den pågældende skade er for den enkelte del af
bygningen:
IB – ingen bemærkninger
K0 – Kosmetiske skader
K1 – Mindre alvorlige skader
K2 – Alvorlige skader
K3 – Kritiske skader
UN – Bør undersøges nærmere