Hvad er liggetids-pest?
Har du hørt om liggetids-pest, og hvordan det kan
skade dit boligsalg? Hvis ikke så se med her, og få 3 gode råd til hvordan du
kan undgå at blive ramt.
"Liggetids-pest" er en betegnelse, som specielt ejendomsmæglere
bruger rigtigt meget i forbindelse med boligsalg. Det bliver oftest brugt til at
give din bolig en form for diagnose, som er nemmere at forstå. Det lyder ikke
videre positivt, for det er det bestemt heller ikke. Betegnelsen kendetegner den
tilstand din bolig kommer i, hvis den har ligget for længe på boligmarkedet og
oftest uden særlig aktivitet. Man ser tit, at de boliger som er blevet udbudt
til en alt for høj salgspris, er de som ender med liggetids-pest, da
potentielle købere allerede fra start har afskrevet ejendommen pga. den høje
salgspris i forhold til områdets andre muligheder. Lad os give et eksempel:
Din bolig har været til salg i 365 dage, og du får ikke længere nogle
henvendelser, men du kan tydeligt se, at den stadig har besøgende på
boligopslaget. Her vil en ejendomsmægler ofte forklare sig med, at boligen er
ramt af liggetids-pest. Med dette mener han, at ejendommen har været til salg i
så lang tid, at nye potentielle købere vil vælge ejendommen fra, allerede
inden de har fået en fremvisning. Dette gør de typisk, fordi det ligner, at
der er noget i vejen med boligen, eftersom den har været til salg i meget lang
tid, hvilket de tager som et tegn for, at andre sandsynligvis har valgt
ejendommen fra førhen. Det er ærgerligt hvis det er det, som skal afgøre,
hvorvidt du får din bolig solgt eller ej, og derfor har vi lavet 3 gode råd
til, hvordan du kan undgå at dit boligsalg havner i stilstand.
Hvad kan du selv gøre for at undgå liggetids-pest?
Som sælger har man selvfølgelig flere forskellige muligheder, og her præsenterer
vi dig blot for nogle af dem. Først og fremmest er det noget, man skal være
opmærksom på i god tid, da boligen bliver mindre og mindre interessant for
potentielle købere jo længere tid, den har været sat til salg. Derfor får
man meget ud af at reagere hurtigt.
1. Kig på hvor mange visninger boligopslaget har fået.
Før du går i panik, over at du ingen henvendelser har modtaget, skal du først
sætte dig ind i hvor mange personer, der har besøgt din salgsannonce. Hvis du
er sælger hos BoligEkstra, kan du se dette under ved at følge Min profil ->
Ejendomme -> til højre for dit ejendomsbillede på siden. Hvis du imod
forventning ikke sælger din bolig på BoligEkstra, men for eksempel hos en
ejendomsmægler, så kan du prøve at forhøre dig hos din kontaktperson, om det
er noget, han har mulighed for at oplyse. Har din annonce fået mange
visninger? Hvis ejendommen har fået mange visninger, hvilket betegnes ved
et antal af besøgende over 1.500, er problemet altså ikke, om de potentielle købere
får øje på dit salgsopslag, men måske snarere annoncen indhold. Overvej her
følgende:
- Hvilken kvalitet er billederne af min bolig i?
- Fremstår min bolig præsentabel på billederne, eller er der fejl og
mangler, som kan udbedres?
- Er der tilknyttet en informativ og fangende salgstekst, som lokker køberne
til en fremvisning?
Har din ejendom næsten ingen visninger? Hvis ejendommen derimod næsten
ingen visninger har fået, hvilket er betegnet ved et besøgstal under 1.500,
så skal du overveje at markedsføre din bolig bedre eller mere - eller begge!
Du kan her vælge at spørge en af vores markedsføringseksperter om, hvordan
du får din bolig ud til flest mulige potentielle købere, eller du kan prøve
at finde andre alternative markedsføringsmuligheder. I dette tilfælde skal
du overveje:
- Hvor mange portaler og platforme kan man finde min annonce på?
- Har jeg udelukkende benyttet mig af gratis markedsføring, eller har jeg
suppleret med betalte medier?
- Hvordan fremstår min bolig i den markedsføring, som er blevet lavet?
Kontakt os gerne for at modtage et uforpligtende
tilbud på markedsføring.
2. Har du overvejet din udbudspris?
Man ser ofte at grunden til liggetids-prest har grobund i ejerens forhold til
boligen. Sælgeren har mange personlige minder og oplevelser knyttet til
boligen og området og mener derfor selv, at den er meget værd. Affektionsværdien
for sælgeren gør, at ejendommen kan være prissat til mere, end en køber er
villig til at give. Man kan prøve sig frem uden de store konsekvenser, ved
til start at sætte udbudsprisen til det man mener, boligen er værd. Har man
efter 30 dage ikke modtaget nogle henvendelser, skal man begynde at overveje,
om ikke prisen var for høj. Hvor langt skal man derefter gå ned i pris?
Det afhænger selvsagt af forholdet mellem værdi og pris, og er derfor
individuelt fra salg til salg. Men frygt ej! Du kan nemlig få en bedre føling
med, hvad din bolig burde koste ved at tjekke hvad husene i området sælges
tit på Ud fra en
sammenligning med deres priser og kvaliteten af deres ejendomme kontra din
egen har du en bedre fornemmelse af, hvad du selv burde kunne forlange.
3.Hvordan virker din salgsannonce?
En anden god grund, til at du ingen henvendelser får på din bolig, kan være
hvis din salgsannonce ikke lever op til standarderne. Det er her vigtigt, at
du kan sætte kryds ved flere af følgende punkter:
- Din annonce har nogle flotte billeder, som fremhæver ejendommens gode
sider og er gerne taget af en professionel eller af en med et skarpt øje
for billeder
- Du har medtaget flest mulige relevante oplysninger i opslaget. Herunder
smukke detaljer, funktionelle effekter eller gode muligheder i området (for
eksempel offentlig transport eller naturområder tæt på)
- Du har tilføjet et billede af dig selv, for at den potentielle køber føler
sig tryg, når vedkommende skal kontakte dig og skaber en relation til dig
- Din tekstbeskrivelse fanger folks interesse og er eventuelt skrevet af en
tekstforfatter med forstand på marketing. Du kan med fordel benytte BoligEkstras
egen tekstforfatter til denne opgave
Kunne du ikke nikke genkendende til ovenstående punkter, kan det være en god
idé at revidere din annonce. Desuden er det vigtigt at du har styr på
fremvisningen af din bolig når du endelig får interesserede købere ud at
kigge. Du
kan læse mere om, hvordan du negler fremvisningen lige her.
Hvad gør BoligEkstra for, at din annonce ikke får diagnosen
liggetids-pest?
Hvis du sælger din ejendom hos BoligEkstra, så kan potentielle købere ikke
se, hvor lang tid din bolig har været til salg på vores platform. Det er en
fordel for dig, da denne næsten uvæsentlige faktor ikke får mulighed for at
påvirke folks valg. Det kan ved første øjekast virke en smule uretfærdigt
for køberen, men i realiteten giver det bare køberen muligheden for at
opleve en ejendom i virkeligheden, før den bliver affejet på grund af noget
så ærgerligt som liggetids-pest. En anden god grund, til at vi gør det på
denne måde, er, at sælgeren selv kan gå ind og rette i sin ejendomsannonce.
Vi holder dog stadig overblik over, hvor længe ejendommen har ligget til salg
på vores platform og sender automatisk besked ud til sælgeren efter en
periode uden aktivitet. Vedhæftet følger tips og tricks til, hvordan man kan
vende kursen. Vi vil gerne have, at vores kunder har success med deres
boligsalg, så derfor holder vi også øje med, om sælgeren reagerer på
vores henvendelse. Har vedkommende ikke opdateret sin annonce, rækker vi ud
igen og deaktiverer annoncen, indtil der er blevet gjort noget ved problemet.
Dette gør vi til fordel for køberne, så de ikke bruger tid på en annonce,
som ikke burde være aktiv. Ydermere hjælper det de boligejere, som kommer
til at sætte deres boligsalg til side for dagligdagens sysler, selvom deres
ønske er at få ejendommen solgt.